İstanbul
Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde gerçekleşen Kanal İstanbul Çalıştayı’nda
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun açıkladığı TÜBİTAK MAM Raporu’nu ve
detayları CHP Doğa Haklarından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Denizli
Milletvekili Gülizar Biçer Karaca madde madde kamuoyuyla paylaştı. Gülizar
BİÇER KARACA “Ben yaptım oldu”
mantığıyla, akla, bilime aykırı Kanal İstanbul projesinin hayata geçirilme
lüksü yoktur. Kanal İstanbul ÇED Raporu’nda yer alan TÜBİTAK MAM görüşünde
itirazlar yer alıyor, TÜBİTAK; UZMAN OLMAYAN EKİPÇE HAZIRLANAN ÇED RAPORU
BİLİMSEL DEĞİL’dirdiyor. Kanal İstanbul hayata geçerse Marmara Denizi
biter, Karadeniz ekosistemi çöker.” diyerek bilimsel itirazları gündeme taşıdı.
İşte; CHP Genel Başkan Yardımcısı
Gülizar Biçer Karaca’nın kamuoyuna detaylarını açıkladığı, Kanal İstanbul
projesinin gidişatını doğrudan etkileyecek TÜBİTAK MAM Raporu’nda yer alan bilimsel
tespitler ve notlar:
1.) TARAMA VE DÖKÜM FAALİYETİNİN
ÇEVRESEL ETKİLERİNİ ÖNLEMEYLE İLGİLİ BİLGİLER YETERSİZ VE BİLİMSEL TEMELE
DAYANMIYOR.
Deniz
ve göl tabanından çıkarılacak 90 Milyon m3 malzeme deniz dolgusu ve
denize boşaltma seçeneklerinin nasıl uygulanacağı konusunda, yeterli ayrıntı ve
bilimsel temele dayalı çevresel etkileri ve bunların azaltılmasına yönelik
detaylı planlama yapılmamıştır.
2.) MARMARA DENİZİNE BOŞALTILACAK
MALZEMENİN ÇAMUR VE ORGANİK KARBON DEĞERİ ÇOK YÜKSEK. Reaktif organik madde ve insan
kaynaklı organik/metal kirleticilerin denize ve deniz ekosistemine zarar verme
riski var.
3.) TÜBİTAK ANALİZ RAPORUNA GÖRE
KARADA BERTARAF EDİLMESİ GEREKEN ATIKLAR, ÇED RAPORUNDA DENİZE DOLDURULMAK
İSTENMEKTEDİR
4.) DİP TARAMA ÇAMURLARININ BERTARAF
İŞLEMİN FİZİKSEL, KİMYASAL VE BİYOLOJİK RİSKLERİ VAR
-
Deniz tabanında beklenenden daha geniş bir alanda ekosistem tahrip olacak
-
Yüksek miktarlardaki çamur boşaltım faaliyeti nedeniyle oluşacak bulanıklık
akıntı ile daha geniş alana yayılacak. Bu konuda hiçbir bilgi ve öneri yok.
-
Binlerce ton organik madde yükü ile Marmara denizinin oksijen dengesini olumsuz
yönde etkileyecek, su dolaşımının zayıf olduğu bölgelerde oksijeni tamamen
bitirecek.
-
Boşaltılacak madde, Marmara Denizi su konlunu ve dip canlıları açısından, akut
ve kronik etkilere yol açma riski taşıyor.
-
Küçükçekmece gölü ve kanal kazıması sırasında kirlenmiş malzemenin akıntı ve
rüzgar etkisiyle çözünmüş besin iyonları, metallerin ve organik madde Marmara
Denizi kıyısal alanında kirlilik yaratacak
Sonuç
Olarak, ÇED raporunda yer alan dip tarama faaliyetinin çevresel/ekolojik
etkilerinin belirlenmesi konusunun, bilimsel temellere dayandırılmadığı ve
uzman deniz bilimcileri tarafından yapılmadığı görülmüştür.
5.) KARADENİZDEN MARMARAYA GİRECEK SU,
TAHMİN EDİLENİN EN AZ 2 KATI OLACAK
Çed
raporundaki model çalışmasında, ortalama 20 km3/yıl sıyın
Karadenizden Marmara Denizine gireceği tespit edilmiş. Ancak, kaynaklara göre,
bu rakamın 20 km3/yıl’ın en azından 2 katı olacağı görülmüş.
7.) ÇED RAPORUNDAKİ DENİZ SUYU
ÖLÇÜMLERİ, ETKİ ÖLÇME VE ANLAMADA OLDUKÇA YETERSİZDİR. Daha uzun dönemli veriler üzerinden,
deniz bilimciler( kimyasal, fiziksel, biyolojik oşignograflar) tarafından
yapılması gerekiyor.
8.) BATI KARADENİZ KIYI ŞERİDİ, ÖZEL
DOĞAL PLAJ ÖZELLİĞİ İLE KORUNMASI GEREKİRKEN, KAZILAR SONRASI ÇIKACAK
MALZEMENİN BERTARAFI İÇİN HEBA EDİLECEK.
9.) DÜNYA GENELİNDE DERİN
EKOSOSİSTEMLERİN ANLAŞILMASI İÇİN VE KORUNMASI YÖNÜNDE YOĞUN ÇALIŞMALAR
YÜRÜTÜLÜRKEN, SADECE BİZE AİT OLAN BİR İÇ DENİZİ KORUMA VE YAŞATMA SORUMLULUĞU
SADECE BİZLERDE İKEN, BUNUN TAM TERSİ BİR FİKİR VE ARGÜMANLARDAN UZAK DURULMASI
KUVVETLE GEREKLİDİR.
10.) ÇED RAPORUNDA, HARFİYAT
ATIKLARININ DENİZ EKOSİSTEMİNİN ETKİLENMESİNİ ÖNLEYECEK TEDBİRLERDEN
BAHSEDİLMEMİŞTİR.
11.) SU İHTİYACININ ARTMASI, İKLİM
DEĞİŞİKLİĞİNE BAĞLI ETKİLERİN BEKLENDİĞİ DÖNEMDE, KANALIN TAT SU AKIFERLERİNE ETKİSİNİN
ARAŞTIRILMAMIŞTIR.
12.) KANALA DUYULAN İHTİYAÇ, SADECE
GEMİ TRAFİĞİNE VE KAZALARA BAĞLANMIŞTIR. EKOLOJİK, SOSYAL VE EKONOMİK FAYDA
MALİYETİ ARAŞTIRMASI YAPILMAMASI EKSİKLİK.
13.) SOSYAL ETKİ ALANI OLARAK SADECE
DAR BİR ALANDA KANAL ETRAFI GÖSTERİLMİŞ. OYSA ETKİ ALANI, TÜM MARMARA DENİZİ VE
ETRAFINDAKİ YERLEŞİMLERDİR.