Hukuk;İlahiyat,ahlak ve estetik gibi,”Normatif İlimlerden” olup,kişi ve toplumun ilişkilerinde
Kaideler koyan,normlar sistemidir.
Hukuk ilmi:bilindiği gibi “HUKUK”,gruplar halinde millet olgusu içinde birlikte yaşayan
İnsanlar arasındaki her türlü ilişkileri inceleyen,insanların birey hak ve hürriyetleri ile
Temel hak ve özgürlüklerinin,cemiyetin huzuruna dair her türlü yazılı olarak ortaya konan
Kaideler yani normlar sistemidir.
Medeniyetler Tarihini incelersek,her topluluk kendilerine has “Hukuk sistemlerini” geliştirmişlerdir.Bunların bazı ise;”Roman-Cermen Hukuku”, “Anglo-Sakson Hukuku”,
“sosyalist devletlerin hukuku” ve “İslam Hukuku” dur.
İslam hukukuna,teolojide “FIKIH” adı verilir.
Her hukuk sisteminin benzer tarafları olmakla beraber,devletlerin hukuk sistemleri orijinaldir.
İşte Hukuk ilmi;temel kavramlar,insan,insan ilişkileri,fert ve toplum ilişkileri,Fert ve devlet
İlişkilerinin dayandığı kaynakları,objektif olarak inceler,
Bu sebeple “Özel” ve “Kamu” haklarını,karşılaştırmalı bir şekilde tespit eder.Objektif tespiti üzerinden ortaya koyacağı normlar,fert ve kamu vicdanında,”kabul” bulanıdır.”
Aksi halde,kağıt üzerinde kalır.Sonucunda,fert ve toplum arasında,”Hak,adalet ve hürriyetler” anarşisi doğar.
İslam hukukuna,fıkıh da denildiğini belirtmiştim.
İşte “fıkıh ilmini” ilk defa sistemleştiren,İmam-ı Âzam Ebu Hanefidir.
İmam-ı Azam,Hanefi mezhebinin kurucu ve İmamıdır.
Fıkıh hukuk ya da Fıkıh ilmi,4 bölümde incelenebilir.
1-“İbadat”,(Yani İbadetler ) 2-“Münakehat “(İslam aile hukuku” 3-“Muamelat” (mali,ticari,iktisadi,mülkiyet ve miras) 4- “Ukûbat” (İslam ceza hukuku)
Her milletin hukuk sistemi,kendisine özel,teolojik olarak da,din hukuk sistemleri de,
Dört kutsal kitaba göre özeldir.
Devletler,birbirinin hukuk sistemlerinden alıntı yapabilirler.Zira,hukuk sistemi;fert ve kamu ilişkilerinde,fertlerin temel hak ve özgürler ile kamunun düzeni söz konusudur.
Bu konuda,devletlerin hukuk sistemlerini ön sözü budur.
“Dünya insan hakları evrensel beyannamesine “ imza koyan bütün devletlerin,hukuk sistemlerinin varlık sebebi de budur.Her devlet,vatandaşları ile kamu arasında hakemlik
Yapmak,yasaların objektif uygulanmasını sağlamak,mahkemeleri bağımsız kılmak, özel ve kamu hukuku ile düzeni sağlamaktır.
Bunun için;”ADALET MÜLKÜN TEMELİDİR.” Mülk ise;Devlettir.Devlet ve millet ilişkilerinin rasyonel,hukuka dayalı,hak ve hakikatin tecellisinde,devletin kurum ve kuruluşları görev yaparlar.
İslam hukuku yani İslam Fıkıh’ı da;fert ve toplumların sağlıklı ilişkilerini sağlamak amacıyla,
Kutsal İslam kitabı Kur’an-ı Kerimde,”Müteşabih ayetlerde” belirtilmiştir.Bunları yorumlayan ve ortaya koyan din alimlerin,Müchehitlerin,”İçtihatlarıdır.”
Hukukun temel yasası;Hak ve hakikati,temel özgürlükleri,din ve vicdan hürriyetini,fikir ve düşünce hürriyetini,miras ve mülkiyet ile özel ve kamu ilişkilerini,kamu düzenini,ortaya koymaktır.Hukukun olmadığı yerde,”Üstünlerin Hukuku” olur ki,o toplum asla medeni olamaz.Devletin,adalet ve hukuk sistemi bozulunca,ortada ne devlet kalır ne millet.
Her şey “HUKUK SİSTEMİ” içinde olmalıdır.
Genel
18 Eylül 2019 - 14:16
HUKUK İLMİ VE İSLAM HUKUKU
Ali Koçlu'nun yazısını okumak için tıklayın...
Genel
18 Eylül 2019 - 14:16
İlginizi Çekebilir