Öncelikle "Kırsal Mahalle" yazım sonrası mail ile
ulaşarak, kaygı ve bilgi paylaşımı yapan siz okurlarımıza teşekkür ederek
başlamak istiyorum.
Konuyla ilgili halen kafalar karışık.. Hadi gelin bu hafta da
bu konuyu gelen sorular üzerinden bir kez daha irdeleyelim istiyorum.
Bir dönem külliyeye davet edilen ve her fırsatta Sayın
Cumhurbaşkanının çok önemsediğini söylediği köy-mahalle muhtarlarımızı
hatırlıyorsunuz değil mi? Bir çoğu yerel seçim döneminde değişti, Covid-19
nedeni ile vefat edenleri de oldu.. Lakin bir şey değişmedi, o da biat!
Sayın Cumhurbaşkanı artık külliyeye davet etmiyor olsa da
bugünlerde o önemseme(?) büyükşehirlerin/ilçe belediye başkanlarının görevi
oldu.. Zira aba altından sopayı gören muhtar "Kırsal Mahalle"
başvurusu yapmaktan vazgeçiyor.
Hedef 2023!
Demokrasi? Milli irade? Seçmenin beklentisi..kırsaldan gelecek
olan kaynak yanında hiç mi hiç önemli değil!
Örneğin bir okurumuz 3194 sayılı İmar Kanunu'nunda ki 18.
Maddeyi kast ederek:
"Kırsal Mahalle olursak 18. Madde uygulanır mı?" diye
sormuş.
imar planının amacı nedir?
"Bu Kanun, yerleşme yerleri ile bu yerlerdeki
yapılaşmaların; plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına uygun teşekkülünü
sağlamak amacıyla düzenlenmiştir." der.
Peki, malum madde ne der;
İmar hududu içinde bulunan binalı
veya binasız arsa ve arazileri malikleri veya diğer hak sahiplerinin muvafakatı
aranmaksızın, birbirleri ile, yol fazlaları ile, kamu kurumlarına veya
belediyelere
ait bulunan yerlerle birleştirmeye, bunları
yeniden imar planına uygun ada veya parsellere ayırmaya, müstakil,
hisseli veya kat mülkiyeti esaslarına göre
hak sahiplerine dağıtmaya ve re'sen tescil işlemlerini yaptırmaya belediyeler
yetkilidir. Sözü edilen yerler belediye ve mücavir alan dışında ise yukarıda
belirtilen yetkiler
valilikçe kullanılır.
Belediyeler veya valiliklerce düzenlemeye
tabi tutulan arazi ve arsaların dağıtımı sırasında bunların
yüzölçümlerinden yeteri kadar saha,
düzenleme alanındaki nüfusun kentsel faaliyetlerini sürdürebilmeleri için
gerekli olan umumi hizmet alanlarının tesis
edilmesi ve düzenleme dolayısıyla meydana gelen değer artışları
karşılığında "düzenleme ortaklık payı"
olarak düşülebilir. Ancak, bu maddeye göre alınacak düzenleme
ortaklık payları, düzenlemeye tabi tutulan
arazi ve arsaların düzenlemeden önceki yüzölçümlerinin yüzde kırk
beşini geçemez."
Mevcut belediye hizmetlerimiz o kadar intizamlı, o kadar hızlı,
o kadar ki o kadar..bilenler bilir. Mevcut şehir planını uygulayacak ve bize de
diyecek ki "18. Madde" gereği arsa, arazi..binanı alıyorum.
Hiç lafı eğip bükmeden yazayım isterim.
İşlerine gelmedi mi ilçe belediyesinin söylemi şu;
"ikametgahlarınızı taşıyın, bütçemiz artsın hizmet
kalitemizde düşmesin, düzelsin! "
İşlerine geldi mi de:
"Vaktinde şehir planı çizilmiş, burası imara kapalı, hatta
arsanızın 112..küsur metre karesi plan içinde.. Ve yol alacak… ancak belediye
başkanı muvafakatname verirse ilçe encümeni geçici imar verebilir… "
Kendi köyüm/mahallem 1994 yılında geçen tapu kadastro
işleminden bugüne 27 yıl içinde (16 hukümet değişti ve 6 da yerel seçim oldu)
gerek Ortaköy Belde Belediyesi iken gerekse Çal ilçe belediyesine geçiş sonrası
ödenen arsa/emlak vergisi alımında
" Aman almayalım, malum şehir planı var, 18.madde gereği…
"denmiş midir? Hayır!
Peki, muvafakatnameler olmaksızın 18. Maddenin uygulanması
gereken yerlere iskan ruhsatı verilmiş midir? Evet!
" Kuru ile yaş da yanar" der atalar haklıdırlar da!
Demem o k; İki ucu pis değnektir o aba altındaki sopanın.
O halde" Kırsal Mahalle" statüsü kazanmayan, 7254
sayılı torba yasada da istisnai gördüğü beldeden mahalle olan yerleşim yerleri
için 2023 yılı itibariyle de su, emlak vergisi. artacak olan mahalleliler
bizler değil miyiz?
Velev ki benim imara kapalı lakin arsa vergisi alınmaya devam
edilen yerime tesis kurulacak, yol geçirecek, park yapacak olsun... Ne çıkar?
Derim ki: Sayın belediye başkanları sizleri mevzuatı uygulamak
isterken veya yasayı uygulamaktan imtina ederken mevcut şehir planını da tüm
köy-mahallelerde harfiyen uygulamaya davet ediyorum, var mısınız?
Aksi halde vatandaş hizmet alamadığı her bir birim için
gereğini gerekli yerlere başvurarak yaptırmaktan kaçınmayacaktır.
n. aydemir
Not: 12 Mahallesi için başvuru yapan muhtarlarımızı ve elbette
Bekilli Belediyesi encümenininde bunu onaylayan encümen üyelerimizi tebrik
ediyorum.
15 Mart 2021 - Çal/ Denizli [email protected]