. Düzenlenen belge
takdim töreninde Hakem Heyetinin 2018 yılı faaliyetleri de değerlendirildi.
2018 yılında 2 bin 363
başvuru alındı.
Pamukkale İlçe Tüketici Hakem Heyetinin kurulduğu; 2014-2017 yılları arasında 67 bin 123 başvuru, 2018 yılında ise 2 bin 363 başvuru yapıldığı belirtildi.
Yapılan 2 bin 363
başvurudan 1 bin 518 inde (yüzde 64) tüketicinin haklı bulunduğu, 218
(yüzde 9) başvuruda tüketici ile satıcının uzlaşarak sorunlarını giderdiği, 425
inde (yüzde 18) tüketicinin haksız bulunduğu, 45 (yüzde 2) başvurunun
görevsizlik nedeniyle reddedildiği, , 157 (yüzde 7) başvurunun ise
değerlendirme sürecinin devam ettiği bildirildi. Aynı zamanda da birçok
vatandaşımızın “ihtarname göndermesi, cayma hakkı süreleri” gibi yasal
hakları konusunda bilgilendirilmesi sayesinde hakem heyetine başvuru yapmasına
gerek kalmadan mağduriyetlerinin giderildiği dile getirildi.
En Çok Mağduriyet
Cayma Hakkının Kullanımından Kaynaklanıyor.
Vatandaşlarımızın
başvurularının incelendiğinde; mağduriyetlerinin çoğunun kapıdan, uzaktan
pazarlama (İnternet, TV. vb aracılığıyla) ve elden taksitli satışlarda yaşadığı
belirtildi. Kapıdan ve Uzaktan Pazarlama yöntemiyle yapılan satışlarda
tüketicinin 14 gün, elden taksitli satışlarda ise 7 gün içerisinde cayma
hakkının olduğu, bu konuda satıcının tüketiciyi bilgilendirmek zorundu olduğu,
tüketicinin ise cayma hakkını kullanmak için yazılı olarak veya kalıcı veri
saklayıcılar (e-posta vb) aracılığı ile satıcıya bildirmek zorunda olduğu,
ancak, kişisel ihtiyaçlar doğrultusunda hazırlanan, mühür ve ambalajı gibi
koruyucu unsurları açılan sağlık ve hijyen açısından uygun olmayan,
dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemeleri gibi ürünlerin cayma hakkından istisna
tutulduğu konuları gündeme alındı.
Tüketici Hakem Heyeti Üyeleri ve
Raportörleri yıl boyunca yapılan başvuruları değerlendirerek vatandaşlarımızın;
· -Yapacak
oldukları alışverişlerde fatura vb belgelerini almaları,
· -İmzalayacakları
sözleşme maddelerini detaylı incelemeleri,
· -İnternet
sitesi üzerinden alışveriş yapacaklarsa güvenli siteler üzerinden alışveriş
yapmaları,
· -Telefonla
arayarak veya duygu sömürüsü yaparak ürün satmaya çalışan kişiler ve kapıda
imzalatılan sözleşmelere dikkat etmeleri,
· -Satın
alacakları ürün veya hizmetlerde cayma haklarının olup olmadığı hakkında bilgi
almaları ve sözleşme hükümlerini detaylı incelemeleri,
· -Yaşayabilecekleri
herhangi mağduriyete karşı haklılıklarını ispatlayıcı belgelerini muhafaza
etmeleri
halinde daha az
mağduriyet yaşayacaklarını belirtiler.
E-Devlet Üzerinden
Kolayca Başvuru Yapmak Mümkün
Vatandaşlarımızın
herhangi bir mağduriyet yaşamaları halinde Hakem Heyetine uğramadan E-Devlet
üzerinden Tüketici Bilgi Sistemine (TÜBİS) ulaşarak şikayetlerine ilişkin
belgelerini yüklemek suretiyle başvuru yapabilecekleri, Tüketici Hakları
Hakkında ALO 175 (Tüketici Danışma Hattı) hattından ve https://tuketici.ticaret.gov.tr adresinden her
türlü bilgiye ulaşabilecekleri belirtildi.
Kullanamadığı Bagaj
Ücreti Firma Tarafından İade Edildi.
Örnek
başvurularında değerlendirildiği toplantıda, “Yurtdışına seyahat etmek için
havayolu şirketi ile telefonda yapmış olduğu görüşmede kendisine 25KG bagaj
hakkının olduğu bilgisinin verildiğini, ancak havaalanına gittiğinde bagaj
hakkının 30KG olduğunu öğrendiğini belirten bir vatandaşımız; yanlış
bilgilendirme sonucunda 5KG bagaj hakkını kullanamadığı gerekçesiyle başvuruda
bulunmuş ve kullanamadığı 5KG bagaj hakkının ücretinin havayolu şirketi
tarafından kendisine iade edilmesini talep etmiştir. Vatandaşımızın başvurusu,
Hakem Heyetimizce değerlendirilmiş ve vatandaşımızın eksik ve yanlış
bilgilendirilmesi sonucu satın almış olduğu ulaşım hizmetinden beklediği
faydayı alamadığı değerlendirilmiş, havayolu şirketinin hizmetinin “Ayıplı
Hizmet” olması nedeniyle tüketicinin yararlanamadığı 5 KG bagaj hakkının
ücretinin Havayolu Şirketi tarafından tüketiciye ödenmesine karar verildiği”
belirtildi.
Üye ve Raportörlere
Teşekkür.
Bakan Yardımcısı Gonca
Işık YILMAZ BATUR tarafından imzalanan “Takdir Belgelerini”, Hakem Heyeti
Üyeleri ve Raportörlere takdim eden Tüketici Hakem Heyeti Başkanı
Kaymakam BALCIOĞLU, Hakem Heyetinde üye olarak görev yapan Yazı İşleri Müdürü,
Pamukkale Belediyesi Temsilcisi, Baro Temsilci, Denizli Ticaret Odası
Temsilcisi, , Esnaf ve Sanatkarlar Odası Temsilcisi ve raportörlere
vatandaşlarımızın başvurularının alınması, değerlendirilmesi ve
sonuçlandırılması aşamasında göstermiş oldukları gayretli ve özverili
çalışmaları nedeniyle teşekkür ederek 2019 yılında da özverili çalışmalarının
devam etmesini beklediğini dile getirdi.
Firmalarımızın da Tüketicinin Haklarını Gözetmesi
Gerekiyor.
Ticaretin ve finansal işlemlerin her geçen
gün artması nedeniyle vatandaşlarımızın bazen mağduriyetler yaşayabildiğini
belirten Kaymakam BALCIOĞLU; “Amacımız bize yapılan her başvurunun en kısa
sürede sonuçlandırılması olup temennimiz ise hiçbir vatandaşımızın mağdur
olmamasıdır. Devletimizin yaptığı yasal düzenlemeler sayesinde
vatandaşlarımızın hukuku gözetilse de asıl çözümün firmaların tüketicinin
haklarını gözetmeleridir. Hakem heyeti olarak ençok hangi firmadan şikayetin
olduğu hangi firmaların tüketicilerin hakkını koruduğunu biliyoruz. Bu noktada
tüketicilerimizin hukukunu gözeten firmalarımıza teşekkür ediyor diğer
firmalarımızdan da aynı hassasiyeti bekliyoruz” dedi.