CHP Doğa
Haklarından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Denizli Milletvekili Gülizar Biçer
Karaca, Ağustos ayı sonunda Karadeniz’de “Yeşil Yol” adlı projenin geçtiği yer
ve yaylalarda yaptığı incelemeyi raporlaştırdı. Karadeniz’de bu projenin
yarattığı tahribat nedeniyle bölge halkının ısrarlı talebi ve şikayetleri
üzerine Çamlıhemşin’de incelemelerde bulunan CHP Genel Başkan Yardımcısı;
sürdürülen hukuk mücadelesini, açılan davaları ve hukuki boyutuyla
Karadeniz’deki doğal varlıkları yok edecek projeden vazgeçilmesini, 1. Ve 2.
Derece Doğal SİT alanı ile Kaçkar Dağları Milli Parkında yer alan bölgede ÇED
sürecinin işletilmemesinin yanlışlığını ve CHP’nin çözüm önerilerini tek tek
ortaya koydu.
SALDA’DAN KAÇKARLAR’A MUĞLA’DAN
KAZDAĞLARINA: BU DAVET BİZİM
Çamlıhemşin'e
bağlı Hazindak, Amlakit, Palovit, Tirevit yaylalarında, Elevit ve Çat
köylerinde Rize İl Başkanı Saltuk Deniz, CHP’li Belediye Meclis Üyeleri, İl
Genel Meclisi Üyeleri, davaları takip eden avukatlar ve CHP örgütüyle birlikte
bir talan projesi olan Yeşil Yol projesine ilişkin vatandaşların ve yıllardır
mücadele veren sivil toplum örgütlerinin şikayetlerini dinleyen Biçer Karaca,
“Karadeniz’deki yaylalara yol yapıyoruz diye bir çok orman ve mera alanı ve
yerleşik yayla kültürü yok ediliyor. Oysa ki bu yaylaların hali hazırda yolları
var. Çamlıhemşin’in, Kazdağları’nın, Salda Gölü’nün, Munzur’un varlığına ihanet
projelerinin önlenmesi en başta Çevre ve Şehircilik Bakanının görevi iken
inşaat sektörünün temsilcisi gibi hareket eden Bakan, kuşaklararası eşitliği ve
anayasal sorumluluğu yok sayıyor, halkın taleplerini görmezden geliyor.
Ziyaretçi akınının tahribatlarının geri dönülmez boyutta olduğu bölgede neden
Yeşil Yol diye adlandırılan projenin yapılması gerektiğine dair gerçekçi ve
somut gerekçe söyleyemiyor.” dedi.
GERİ DÖNÜLMESİ İMKANSIZ ZARARIN ADI:
YEŞİL YOL!
"Yaylalar arası entegrasyonu sağlama" iddiasıyla yapılan proje, ekolojik olan korunması gereken bir alanda geri dönülmesi mümkün olmayan zararlara yol açmaktadır. 6 İli kapsayan bir projede, alt ölçekli olarak hangi uygulamaların yapılacağı net olarak belirlenmemiştir. Proje ile ilgili çevresel etki değerlendirmesi yapılmaması nedeniyle, proje uygulayıcılarının taahhütlerine uygun davranıp davranmadıkları, projenin ömrü vb. ayrıntıları hakkında bilgiye erişilememektedir. Bu belirsizlik hali, idarelerin bütün projelerini yeşil yol projesi içerisine dahil etmesine yol açmaktadır. Yapılan uygulamalar ile meralık ve ormanlık alanlar tahrip edilmektedir. Palovit Vadisi ile Hazindak yayla yolu projesinde, yüzlerce ağaç kesilerek açılarak yol yapılmış, hafriyat atıkları özensizce yol kenarına bırakılarak daha fazla alanın zarar görmesine neden olmaktadır. Yeşil yol uygulaması ile bölgedeki plansız turizm uygulamaları birlikte bölgenin ekolojik değerleri ve geleneksel mimari ve kültürel değerlerinin korunmasını zorlaştırmaktadır.
“Yeşil Yol”,
her ne kadar Çamlıhemşin’de yürütülen mücadele ile anılsa da, başka illeri de
ilgilendiren bir durum. Projenin turizm yönünden kalkınma ile ilgili olduğu
söylemlerinin yanında, Kaçkar Dağları ve Artvin tarafındaki maden kaynaklarına
erişim için de yapıldığı yönünde iddialar bulunuyor.”
CHP’nin
Yeşil Yol Raporu’nda tespitlerle birlikte ekolojik yıkıma yol açan bu projeye
dair şu uyarı ve öneriler yer alıyor:
1. Yeşil yol
projesi entegre proje olarak ele alınmalı ve Çevresel Etki Değerlendirmesi
yapılmalıdır.
2. Kaçkar
Milli parkı ve diğer doğal tabiat alanları ile arkeolojik alanlara zarar veren
çalışmalara son verilmelidir.
3. Tüm
Fırtına Vadisi’ni kapsayacak Koruma amaçlı imar planı yapılmalı, yöredeki doğal
tabiat alanları ve arkeolojik sit alanlar başta olmak üzere tüm doğal ve tarihi
dokulara zarar veren çalışmalara son verilmelidir.
4. Parsel
bazlı koruma imar planı uygulamasından vazgeçilmelidir.
5. Bölgedeki
yaban hayatına ve canlı çeşitliliğine zarar veren uygulamalardan
vazgeçilmelidir.
6. Planlı
eko-turizm uygulamaları yapılmalı, yöre halkının gündelik hayatını ve geçim
potansiyellerini olumsuz etkileyen uygulamalardan vazgeçilmelidir.
7. Meralık
alanlarda yapılaşmalara izin verilmemelidir. Hayvancılık ile geçinen
yurttaşların meralık alanlara erişimlerini ve bu alanlardan faydalanmalarını
güçleştiren uygulamalardan vazgeçilmelidir.
8. Ormanlık
alanlarda, yoğun ağaç kesimine sebebiyet veren ve yoğun trafik nedeniyle
ağaçların ve diğer orman canlılarının varlığını tehdit eden yol güzergahları
iptal edilmelidir.
9. Bölgedeki turizm uygulamaları üzerinde denetimler
arttırılmalı, kaçak yapılaşmanın önüne geçilmelidir.