• Künye
  • İletişim
  • Çerez Politikası
  • Gizlilik İlkeleri
Anasayfa
  • Yaşam
  • Denizli Haberleri
    ÇameliPamukkale MerkezefendiAcıpayamBeyağaçBozkurtÇalÇardakGüneyHonazKaleSerinhisarTavasBuldanÇivrilBekilliBabadağBaklanSarayköy
  • Gündem
  • DENİZLİ BŞB
  • Siyaset
    Adalet ve Kalkınma PartisiCumhuriyet Halk PartisiİYİ PartiMilliyetçi Hareket PartisiDiğer Partiler
  • Ekonomi
  • Asayiş
  • DTO
  • Spor Dünya Sağlık Kültür-Sanat Bilim ve Teknoloji Magazin Eğitim Genel
  • Ara
A
Büyüt
A
Küçült
  1. Haberler
  2. Eğitim
  3. Aydoğan; Köy Enstitüleri'nin kuruluşunun 81. yıldönümünü kutluyoruz
Eğitim
Yayınlanma: 17 Nisan 2021 - 17:35
Güncelleme: 17 Nisan 2021 - 17:45

Aydoğan; Köy Enstitüleri'nin kuruluşunun 81. yıldönümünü kutluyoruz

Eğitim-İş Denizli Şube Başkanı Namık Kemal Aydoğan Köy Enstitülerinin kuruluşunun 81. Yıl dönümü nedeniyle bir basın açıklaması yaptı. Aydoğan yaptığı açıklamada, “81. Kuruluş Yıldönümünde Köy Enstitüleri’nin ilerici, demokrat ve aydınlanmacı geleneğine sahip çıkıyoruz.” dedi.

Eğitim
17 Nisan 2021 - 17:35
Güncelleme: 17 Nisan 2021 - 17:45
4 dk okunma süresi
A
Büyüt
A
Küçült
Aydoğan; Köy Enstitüleri'nin kuruluşunun 81. yıldönümünü kutluyoruz

Eğitim-İş Denizli Şube Başkanı Namık Kemal Aydoğan yaptığı yazılı açıklamada, 17 Nisan 1940 yılında, dönemin Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ve İsmail Hakkı Tonguç’un önderliğinde kurulan, Cumhuriyet'in aydınlanma devrimlerinin en önemli hamlelerinden biri olan Köy Enstitüleri'nin kuruluşunun 81. yıldönümünü kutluyoruz.” dedi.

 KÖY ENSTİTÜLERİ KÖY İNSANININ YAZGISINI DEĞİŞTİRDİ

 Aydoğan, “Köy Enstitüleri hareketinin temel ideolojisi; yüzyıllarca ihmale uğramış köy insanına, kendi yazgısını değiştirecek bilinç ve beceriyi kazandırmaktı. Eğitim bunun bir aracı idi. Asıl amaç, köy insanının bilinçlendirilmesi ve canlandırılmasıydı. Çünkü okur-yazar olmayan bir toplum ile Atatürk Cumhuriyetinin hedefi olan çağdaş uygarlığa ulaşılamazdı.

Köy Enstitüleri’nin kurulduğu dönemde Türkiye, eğitim düzeyi düşük, sanayisi cılız, nüfusunun yüzde 80’i köyde yaşayan bir ülkeydi. Bu yıllarda ülkede okuryazarlık düzeyi yüzde 25 civarındaydı. İşte Köy Enstitüleri ile bu eksiklik giderilmeye çalışılmıştır. Nüfusu 18 milyona yaklaşan Türkiye’de 1939-40 ders yılında ortaokul öğrencilerinin sayısında ve lise öğrencilerinin sayısında önceki yıllara kıyasla büyük bir artış göstermiştir.” şeklinde ifadeler kullandı.

KÖY ENSTİTÜLERİ SAYASINDE BİLİNÇLİ YURTTAŞLAR YETİŞTİRİLDİ

2. Dünya Savaşı’nın sınıra dayandığı koşullarda, devlet bütçesinin ve genç işgücünün olası savaşa odaklandığı bir ortamda kurulan enstitülerin parasal kaynağı, sadece Devlet bütçesinden ayrılan payla olamdığını vurgulayan Aydoğan, “Buralarda yaşayan özverili öğretmen, yönetici, işçi ve öğrencilerin emeği ile yaratıldı. Bu özveri sayesinde enstitülerde 1937-1946 yılları arasında 723 bina yapıldı, on binlerce dönüm çorak ya da bataklık arazi işlenerek buralardan bol ürün elde edildi.

Öğrenciler; öğreniyor, öğrendiklerini uyguluyor ve üretiyordu. Bu dönemde köy çocukları eğitildikten sonra köylerine tarımda, sanatta, zanaatta ve sağlık alanlarında öğretmen olarak geri gönderildi.

Başöğretmen Mustafa Kemal Atatürk'ün "kimsesizlerin kimsesi" olarak kurduğu Cumhuriyet, bu projeyle o güne dek kimsesiz bırakılan en ücra köyü dahi bilimin meşalesiyle aydınlattı.

Bu önemli atılım tarımın, kısmi sanayi girişimlerinin yükselmesine fayda etmekle kalmamış, aşiret, ağa, tarikat üçgeninde sömürülen, kandırılan köylüyü, kandırılamayacak bilinçli yurttaşlara dönüştürmüştür” dedi.

ENSTİTÜLERİN KAPATILMASI GERİCİLİĞİN ZAFERİDİR

Aydoğan, “Ancak bu yüksek dinamizm ve Cumhuriyetçi kadronun kazandırdığı ivme gerici ve tutucu egemen güçlerden tepkiler almaya başlamıştı. Ülkenin toplumsallaşma sürecini kolaylaştırmak için gerçekleştirilen Köy Enstitüleri girişimi, kazandığı onca olumlu sonuca karşın dinsel değerlerin çöküşüne neden olduğu gerekçesi ve komünizm geliyor korkutmalarıyla tamamlanamadı. Önce bilinçli olarak içi boşaltılan ve yozlaştırılan Köy Enstitüleri kapatılarak Anadolu’nun en önemli aydınlanma projesi ortadan kaldırıldı.

Bugün öğretmen yetiştirmeden başlayarak eğitim sisteminin yaşadığı pek çok sorunun kaynağında Köy Enstitüleri’nin kapatılması yatmaktadır. Köy Enstitüleri’nin kapatılması ülkemizdeki aydınlanma sürecinin durdurulması ve demokratik işleyişin sekteye uğratılması anlamına gelmiş, genel anlamda da demokrasimizin derin bir yara alması sonucunu doğurmuştur. Enstitülerin kapatılması Türkiye’nin aydınlanma tarihinde gericiliğin zaferi olarak yerini almıştır

Ne yazık ki, o gerici anlayışın uzantıları bugün de işbaşındadırlar. AKP iktidarı döneminde uygulanan politikalarla eğitimin niteliği düşürülmüş, çağdaş, bilimsel, akılcı, laik eğitim sistemine büyük bir darbe vurulmuştur.” şeklinde açıklamalar yaptı.

KÖY ENTSTİTÜLERİ’NİNİN FELSEFESİNİ YENİDEN YAŞATMAK EN BÜYÜK AMACIMIZDIR

Bugün Köy Enstitüsü ruhunu yeniden yakalamak ancak çağdaş, üretken ve demokratik eğitim yöntemini ulusal eğitim sistemimizin her aşamasına uygulayarak; eleştiren, sorgulayan çağdaş bireyler yetiştirmekle olacağını söyleyen Aydoğan, “Üretken ve yaratıcılığın desteklendiği eğitim anlayışı bugün yaşadığımız eğitim sorunlarının da çözümü olarak görülmelidir. İşte o zaman Atatürk’ün ve cumhuriyetin öğretmenlerden istediği ‘Fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür’ nesilleri yetiştirebiliriz.

81. Kuruluş Yıldönümünde Köy Enstitüleri’nin ilerici, demokrat ve aydınlanmacı geleneğine sahip çıkıyoruz. Eğitim-İş olarak amacımız; Köy Enstitülerinin felsefesi, heyecan ve ruhunu okullarımızda yaşatmak, tüm yurtta cumhuriyetin, aydınlanmanın ateşini yeniden yakmak, ülkemizin geleceğine umut ve ışık olabilmektir. Cumhuriyet öğretmenlerinin yegane örgütü Eğitim-İş, Mustafa Necati’den, Hasan Ali Yücel’den, Fakir Baykurt’tan, hepsinden önemlisi Başöğretmenimiz Mustafa Kemal’den devraldığı bu görev ve sorumluluğu yerine getirme azim ve kararlılığındadır” dedi.

ANASAYFAYA DÖNMEK İÇİN TIKLAYINIZ
İlginizi Çekebilir
25 Yıllık Öğretmen Kızıyla Birlikte YKS SınavI'nda Ter Döktü
25 Yıllık Öğretmen Kızıyla Birlikte YKS SınavI'nda Ter Döktü
 TYT Sona Erdi: Kimi Rahatladı, Kimi Umudunu Yitirdi
TYT Sona Erdi: Kimi Rahatladı, Kimi Umudunu Yitirdi
Emekli Astsubaydan 7. Üniversite Diploması: “Okumanın Yaşı Yok!”
Emekli Astsubaydan 7. Üniversite Diploması: “Okumanın Yaşı Yok!”
Denizli’de LGS Heyecanı: Sınavda Öğrenciler, Dışarıda Aileler Ter Döktü
Denizli’de LGS Heyecanı: Sınavda Öğrenciler, Dışarıda Aileler Ter Döktü
Son Haberler
Yakanı da Aklayanı da Affetmeyeceğiz: Denizli'de Madımak Çığlığı!
Yakanı da Aklayanı da Affetmeyeceğiz: Denizli'de Madımak Çığlığı!
Başkan Çavuşoğlu’nun sözü gerçek oldu, yüzme öğrenen kadınlar Marmaris'te Denize girdi
Başkan Çavuşoğlu’nun sözü gerçek oldu, yüzme öğrenen kadınlar...
Başkan’dan Dilekçe ile Top İstemişlerdi; Hem Makamda Ağırlandılar Hem de İmzalı Topu Aldılar!
Başkan’dan Dilekçe ile Top İstemişlerdi; Hem Makamda Ağırlandılar...
Denizli Büyükşehir Belediyesi’nden Laodikya’da Yangın Önlemi
Denizli Büyükşehir Belediyesi’nden Laodikya’da Yangın Önlemi
Gemlik Merkezli Deprem Denizli’de de Hissedildi
Gemlik Merkezli Deprem Denizli’de de Hissedildi
Karaca'ya dokunulmazlık fezlekesi Mecliste
Karaca'ya dokunulmazlık fezlekesi Mecliste

Ana Sayfa
Yaşam
Denizli Haberleri
Gündem
DENİZLİ BŞB
Siyaset
Ekonomi
Asayiş
DTO
Spor
Dünya
Sağlık
Kültür-Sanat
Bilim ve Teknoloji
Magazin
Eğitim
Genel
Köşe Yazarları
Foto Galeri
Video Galeri
  • Rss
  • Künye
  • İletişim
  • Çerez Politikası
  • Gizlilik İlkeleri

Sitemizde bulunan yazı , video, fotoğraf ve haberlerin her hakkı saklıdır.İzinsiz veya kaynak gösterilemeden kullanılamaz.

Yazılım: Tumeva Bilişim