Hepimizin bildiği gibi,İslam,beş temel esasa oturmuştur.Bunlara da,
İslam’ın beş şartı adı verilmiştir.
Din ve ahlak derslerinde veya bizlerin okuduğu din derslerinde,bizlere;”İslam’ın kaç şartı vardır ya da söyle bakalım İslam’ın şartlarını” diye sorarlardı.
Biz de,bizi öğretilenleri söylerdik.Neydi onlar?
1-Şahadet kelimesi getirmek 2-Namaz Kılmak 3-Oruç tutmak 4-Zekat vermek 5-Hacca gitmek
Bütün bunlarla ilgili olarak Kur’an-ı Kerimde MUHKEM ayetler yoktur.
Sadece,namazınızı kılınız,sizden öncekilere emredildiği gibi,belirlenmiş aylarda oruç tutunuz,
Malınızın zekatını veriniz,benim evim olan Beytullah’a yani Kâbeyi ziyaret ediniz.
Mezhep imamları ya da ulemalar bir araya gelerek,İslam dinini beş şarta bağlayarak, pratikleştirmeye çalışmış olabilirler.
Benim düşüncem,bana göre;İslam dini,sadece beş temel esas olarak görülen ve yukarıda belirttiğim esaslara doğmalar gibi bağlanamaz.
Muhkem olan ayetler dışında,MÜTEŞABİH olan ayetlerde var.
Muhkem ayetler olduğu gibi kabul edilir.Ama,müteşabih olan ayetlerde ise,din adamları, ulemalar tartışarak belirli konularda ortak düşünceye varabilirler.Bazen de,mezhep imamlarının icmai ümmet konusunda fikir birlikleri olsa da,Kıyas-ı Fukaha konusunda Fakihlerin görüşleridir.Bunlar da,iki şeyi karşılaştırmak,mukayese etmektir.Kıyas,dini hükümlerin delillerinden biridir.
Bunun için önce,Kur’an da delil aranır.Bulunamazsa,Peygamber efendimizin sözlerine ve icraatlarına bakılır.Sonra,sahabelerin yani Eshab-ı Kiramın icmai anlamında olan sözlerine bakılır.Bütün bunlarda yeterli delil bulunamazsa,o zaman müctehid olan bir alimin ancak kıyas yoluyla elde ettiği hüküm alınır.Buna “İCTİHAD “ denir.Bizim hukuk sistemimizde Yargıtay’ın da İctihadları bulunur.Yani her şey kanun kitaplarında olmayabilir.
Nahl suresi,90.ayet ile Maun surelerini paylaşıp,sonra kendi yorumumu sizlerle paylaşmak istiyorum.”şüphesiz ki,Allah,adaletli davranmayı,iyilik yapmayı ve akrabayı görüp gözetmeyi, emreder.Her türlüğü hayâsızlığı,kötülüğü ve azgınlığı yasaklar,düşünüp ders almanız için size böyle öğüt veriyor.” (Nahl-90)
Maun suresi;”1-dini/hesap gününü yalanlayanı gördün mü? 2- İşte o yetimi şiddetle iter kakar, 3-yoksulu/muhtacı doyurmayı hiç teşvik etmez,4-yazıklar olsun şöyle namaz kılanlara,5-ki onlar kıldıkları namazdan gafildirler,6-onlar gösteriş için ibadet yaparlar,7-onlar en ufak yardımı bile esirgerler.”
Adaleti,adaletli davranmayı İslam’ın neresine koyacağız? İyilik yapmayı,akrabayı görüp gözetmeyi ne yapacağız? İşlerimizde ve ilişkilerimizde HAYÂYI ne yapacağız? İyilik ile kötülüğü karıştıran,azgınlara sapanları ne yapacağız?
Bütün bunlardan ders almayıp,hala,taciz,tecavüz ve öldürme olayları her gün devam ediyorsa, edep,ahlak,samimiyet,tevazu’u nereye koyacağız?
Öleceğini biliyor ama,hesap gününü inkar ediyor.Böyle seküler düşünenleri ne diyeceksiniz?
Namaz kılıyor,oruç tutuyor,zekat verip vermediği belli değil ama hacca gitmiş,ama yetimi, öksüzü,fakir,fukarayı gözetmeyenlere ne diyeceğiz? Kendisinin maddi gücü yetersiz ise, yoksulu/muhtaç olanı doyurmaya teşvik ediyorlar mı acaba?
Maun suresi-4-5 ayetler;”Yazıklar olsun şöyle namaz kılanlara,ki onlar kıldıkları namazdan gafildirler.” Ve 6. ayet de,hadiseye noktayı koyuyor;” Onlar gösteriş için ibadet yaparlar.”
İslam dinini,beş esasa bağlar isek;sadece maddi ve manevi ibadetler bütünü olarak değerlendirmiş oluruz ki;İslam’a biraz haksızlık edilmiş olacağını düşünüyorum.
Sizlere,Nahl suresi 90.ayeti ile Maun suresinin yedi ayetinin mealini yazdım.
İslam’ın beş esası,kişiyi sevap kazandırır,eğer ibadetlerini emredildiği şekilde yaparsa.Peki, toplumun sosyal yaralarına ilgisiz kalan,sadece kendini düşünen ve egoizmine tatmin eden kişilerin hallerine cevabı;maun suresinin 4,5,6,7 ayetleri vermektedir.
Hz.Peygamber (s.a.v),”Ben,güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim” derken, güzel ahlaklı kişinin dünyası da ahreti de güzel olur.
O zaman,maun suresinden ders alınmış olur.
Kur’an’dan sadece beş maddeyi bilen,vakti olmadığı için namaz kılamayan,şeker ve tansiyon hastası olduğu için oruç tutamayan,zengin olmadığı için zekat veremeyen,yeterince parası olmayan ve sağlığı da elvermeyen kişi de hacca gidemediğine göre,İslam’ın beş şartından sadece,birisi kaldı.O da,şahadet kelimesi getirmektir..
En kolayı da budur.Bir Hıristiyan da Müslüman olurken,şahadet kelimesi getiriyor.
Kur’an ve İslam dini,Cihanşümul bir din ama,ya Müslümanlar?
Hadi yazdıklarımı bir daha oku! Belki bir faydamız olabilir…